Slumpen är ingen tillfällighet

Jag läste för 6 månader sen en bok- Slumpen är ingen tillfällighet av Jan Cederqvist.
Jan berätta om berättelser och inblickar i ett av livets stora mysterier, den meningsfulla slumpen, det märkliga sammanträffandet, den osannolika händelsen, som löser ett problem eller rentav förändrar ett liv.
Är det en ren tillfällighet, eller är det en "synkronicitet", en meningsfull slump som på något sätt har med ditt liv att göra.



Jag har aldrig varit den som trott på någonting övernaturligt, någon undermedveten kraft som vi faktiskt kan påverka. Jag har alltid trott på att saker skeddde av en slump...
Efter att ha läst boken började jag öppna mina ögon och se händelser på ett nytt sätt, mer vaket och nyfiket.

Kan det faktiskt vara så att händelser sker i ett syfte och med en mening? Missar vi chanser och möjligheter för att vi inte är tillräkligt vakna eller motagliga?

Svar JA!

När jag tänker efter kan jag komma på ett dussin märkliga händelser som inträffat sammtidigt eller i följd av varandra som har ett samband. Eller en mening. Men som jag inte tagit till mig, förbisett och inte tagit mig tillfälligheten.

Jag har idag kommit väldigt lång med vem jag är. Vad jag värderar, vad jag vill göra, vad jag vill ha och kan ge. Men vart börjar jag.
Jag har länge haft ett hum om vad jag vill göra med mitt liv och vad jag bra är på. Så mycket abittioner, vilja och styrka. Många mål. Det har blivit så stort och omfattande att jag inte kan sätta någonting i verket.

Förra veckan kom det jag väntat på, tack vare boken har jag fått upp ögonen för, tillfälligheten!
Och jag har börjat ta den till mig.
En rad händelser som inträffade förra veckan har en tydlig röd tråd.
En tråd jag hade skrattat åt om jag inte bestämt mig för att se slumpen som en möjlghet och därefter ta mig tillfälligheten.
Tack vare människor i min omgivning som bekräftat dessa händelser som en självklarhet, ödet- det här kan vara din chans!
- Det är här var menat för dig. Ta chansen, det här är ett steg i rätt riktning.

Slumpen är ingen tillfällighet.
Händelser sker ut av en anledning och har betydelse, frågan är vad du gör ut av dom.
Ta tillfälligheten!



I Will!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0