Att göra en höna av en fjäder...

Jag läser om hönapöna effekten.
Att göra en höna av en fjäder, katastrof tänkande att dra slutsatsen att det värsta kommer att inträffa- det stämmer rätt bra in på mig.
Jag skrämmer alltid upp mig själv att det värsta tänkbara senariet kommer att inträffa. Magont, stress-symtom och panikångest. Dramaqueen!
Vi har det tufft på jobbet, gör varken tillräkligt med timmar eller resultat. Någonting vi alla ansvarar för. Idag har varit en dag av katastoftänkande.

Tänk om jag inte får in folk och vi inte gör några timmar...
Tänk om dom jag får in inte gör resultat...
Min chef avskedar mig och byter ut mig mot någon annan...
Företaget läggs ner och vi alla blir arbetslösa...

Nu! till det jag lärt mig idag. tar
När man drar en för snabb slutsats, tenderar man till att hoppa över fakta och låter kännslorna ta över.

vi börjar med en frågeställning.
Vad är det värsta som kan hända?

Vad händer om jag inte får in timmar? Kommer jag att dö? Svar nej!
Vad händer om dom jag rekryterar in, inte gör resultat? Kommer företaget att gå i konkurs? Svar nej! Vo får helt enkelt tänka om. Hur ska vi vända rekryteringe, leta efter ett nytt forum?
Kommer min chef verkligen att avskeda mig? Förmodligen inte, hon kommer att sätta mer press på mig. Hjälpa mig!
Kommer företaget att läggas ner för att vi gör dåliga resultat? Nej, företag räknar med förluster och har fler kontor att luta sig tillbaka på.

Vad kan jag göra?

  • Göra en tydlig personprofil på vad vi söker.
  • Ta reda på vart vi hittar denna typ person.
  • Se över säljutbildningen och finslipa.
  • Peppa mina säljare och se till att de trivs.
  • Planera en dag på stan

Tankar påverkar ens kännslor, kännslor påverkar ens handlingar.
Tänker du negativt kommer du att bära med dig negativa kännslor. Känslor som i sin tur leder till att dina handlingar inte nödvändigtvis leder till katastrof men inte till din fördel.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0