Gitarren, en flska rosé, en läger eld- en ide, en dröm - snart en verklighet!

Min musik karriär som tog start denna höst börjar leda mot sitt slut. Varje torsdag i 8 veckor har jag tillsammans med 4 andra drömmare försökt att lära oss musikens kanske viktigast men framför allt mest häftigaste instrument- gitarren!


Det är igenom tiderna känt att gitarristen alt. basisten alltid fått ligga mest i ett rockband. Se på Elvis, Jimi Hendrix, Malcolm Young & Slash!


Iden och fantasin om hur jag en sen sommar kväll tar fram min gura. Rosén och lägerelden värmer våra kroppar och tillsammans sjunger vi till Ulf Lundell, Lisa Ekdahl, Cornelis och Lars Winnerbäck medans jag spelar.  Jag funderade ett tag på att börja spela piano. Men kom snabbt på att det är rätt omständigt att dra ner ett piano till Tantolunden. Gitarr ser inte så svårt ut, det gäller bara att lära sig de olika ackorden.


Trodde jag…. Efter mycket övning lyckades jag lära mig att byta ackord, men att samtidigt spela på strängarna komplicerade det hela. Min lärare må vara en duktig gitarrist men kan inte undervisa för 5 öre... Mina önskningar om låtval var inte riktigt det min lärare hade tänkt sig. Det ar tydligen inte lika lätt att spela Brevet från Kollonien som det var att sjunga den. Jag skulle börja med lite enklare låtar… Nu 8 veckor senare kan jag spela



·     Jag hade en gång en båt (Kan jag nästan utan till :D)

·     Vem kan segla för utan vind (Konstigt finger spel)

·     Rock around the clock (Går rätt bra)

·     Midnatt råder (Om jag bara koncentrerar mig på att byta Accord och sjunga väldigt högt så låter det bra)

·     Sankta lucia (Skit tråkig)

·     Hurt- Johny Cash (Kan introt… inte mycket mer)


Inför jul har jag lovat mina anställda att spela en jul sång, det lutar åt Midnatt råder. Den kommer att spelas efter snapsarna serverats och de kommer att vara allsång!
Inför thailand har jag lovat att jag ska kunna spela Im yours., och lära några thailändare/turister- Jag hade en gång en båt… översatt på engelska:


Once i hade i boat, with sail, keel and cabin,

But that was a long time ago, long time ago.

Answer me you.. where is it now?

I´m youst wondering were is it now…..

guitar.jpg guitar image by vaqueroindio


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0